Zaznacz stronę

Witamina B12- dlaczego jest tak ważna dla zdrowia?

mar 29, 2022 | Zdrowie

b12

Coraz więcej osób cierpi na niedobór witaminy B12. Przyczyna wbrew pozorom wcale nie tkwi we wzroście popularności diety wegetariańskiej i wegańskiej. To prawda, że witamina ta występuje właśnie w produktach pochodzenia zwierzęcego, których osoby na dietach roślinnych spożywają bardzo mało lub całkowicie je wykluczają. Jednak wegetarianie i weganie są z reguły świadomi ograniczeń wybranego przez siebie sposoby odżywiania i co za tym idzie, regularnie badają poziom witaminy B12 i ją suplementują. Poza tym wiele wegańskich produktów żywnościowych jest fortyfikowanych tą cenną witaminą.

Niedobór witaminy B12 może wystąpić niezależnie od tego, czy spożywamy mięso, czy nie. Bardzo częstą przyczyną jest jej słabe wchłanianie z przewodu pokarmowego, co jest wynikiem zaburzeń w produkcji enzymu mukoproteinowego w żołądku. Może to być spowodowane chorobami autoimmunologicznymi, chorobami żołądka czy obecnością pasożytów w organizmie. Paradoksalnie do niedoborów witaminy B12 może dojść również u osób spożywających bardzo duże ilości mięsa i nabiału. Niestety produkty te działają na organizm człowieka silnie zakwaszająco. W wyniku tego witamina ta jest szybciej zużywana przez organizm i dochodzi i niebezpiecznych niedoborów. Sprawdź, dlaczego kobalamina jest tak ważna dla zdrowia.

Witamina B12- działanie

Kobalamina bierze udział w wielu bardzo ważnych procesach w organizmie człowieka. Jest nam niezbędna do utrzymania zdrowego układu krwionośnego, nerwowego czy prawidłowego przebiegu ciąży. Jej prawidłowy poziom zmniejsza również ryzyko wystąpienia wielu chorób autoimmunologicznych oraz nowotworowych.

Rola witaminy B12 w organizmie człowieka przedstawia się następująco:

– bierze ona udział w syntezie kwasów nukleinowych w komórkach- na przykład w szpiku kostnym, gdzie uczestniczy w procesie syntezy komórek krwi,

– bierze udział w tworzeniu czerwonych płytek krwi- erytrocytów oraz ich prawidłowym rozwoju,

– uczestniczy w procesie syntezy neuroprzekaźników odpowiedzialnych za wiele funkcji hormonalnych i neurologicznych (uczenie się, zapamiętywanie, kontrola apetytu, regulacja nastroju).

– odgrywa istotną rolę w budowaniu odporności organizmu,

– wspomaga pracę mięśni,

– korzystnie wpływa na kondycję naszych kości,

– ma korzystny wpływ na przebieg ciąży.

Witamina B12- objawy niedoboru

Jeśli nasz poziom witaminy B12 spanie poniżej normy, wówczas może pojawić się wiele uciążliwych i niepokojących objawów. Niektóre z nich są bardzo charakterystyczne i od razu wskazują na niedobór tej właśnie witaminy, ale jest też wiele takich, które nie są od razu kojarzone z jej deficytem w organizmie. Dlatego warto regularnie badać poziom witaminy B12 we krwi, a już na pewno jest to konieczne, jeśli zaobserwujemy u siebie któreś z poniższych objawów świadczących o jej niedoborze:

– anemia,

– osłabienie organizmu,

– ciągłe zmęczenie,

– kieska odporność i tendencja do częstych przeziębień,

– jadłowstręt,

– palpitacje serca,

– osłabienie czucia w palcach,

– zaburzenia równowagi,

– pogorszenie wzroku,

– obniżenie nastroju,

– apatia,

– depresja,

– zaburzenia hormonalne- między innymi zaburzenia cyklu miesiączkowego lub nawet zanik miesiączki,

– bladość i przesuszenie skóry,

– przyspieszone starzenie się skóry,

– trądzik nawracający pomimo leczenia.

Witamina B12- źródła

Zalecane dzienne spożycie witaminy B 12 dla zdrowej osoby dorosłej to 2 µg. Wartość ta jest nieco wyższa dla kobiet w ciąży oraz karmiących i wynosi odpowiednio 2,2 i 2,6 µg. Z kolei u dzieci jest to wartość 0,3 µg dla niemowląt i dodatkowe 0,05 µg na każdy kilogram masy ciała u dzieci starszych, z tym że sumarycznie nie więcej niż 2 µg.

Witamina B12 występuje naturalnie głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak:

– mięso- szczególnie bogata w tę witaminę jest wątróbka wołowa i drobiowa,

– owoce morza- zwłaszcza ośmiornice i kałamarnice, ale także ostrygi i ryby (sporą zwartością kobalaminy odznaczają się śledzie, makrela oraz sardynki),

– jaja,

– produkty nabiałowe.

Poza źródłami zwierzęcymi witaminę B12 znajdziemy na przykład w drożdżach spożywczych, płatkach drożdżowych nieaktywnych oraz w algach (glony nori, chlorella, spirulina).

Badanie poziomu witaminy B12 we krwi wykonamy w każdym laboratorium analitycznym. W przypadku stwierdzenia jej niedoboru lekarz zaleci nam odpowiednią suplementację. Niestety nie zawsze skuteczna jest suplementacja witaminy B12 w tabletkach ze względu na upośledzone jej wchłanianie z układu pokarmowego u niektórych osób. Wtedy najszybszą i najskuteczniejszą metodą na uzupełnienie deficytu kobalaminy w organizmie są zastrzyki z tej witaminy.

Co zrobić, by utrzymać prawidłowy poziom witaminy B12? Niewątpliwie bardzo ważna jest zdrowa dobrze zbilansowana dieta. Szczególnie uważać powinni nie tylko wegetarianie, ale również osoby spożywające bardzo duże ilości mięsa. Niedoborom kobalaminy sprzyja zakwaszenie organizmu, stres, palenie papierosów, picie kawy i alkoholu, zażywanie tabletek antykoncepcyjnych, zaburzenia pracy wątroby, antybiotykoterapia oraz wiele chorób przewlekłych.

Podobne artykuły

Azjatyckie grzyby na zdrowie

Azjatyckie grzyby na zdrowie

Szitake, reishi, maitake - to nie nazwy egzotycznych sztuk walki, lecz rodzaje grzybów rodem z Azji. Warto przekonać się o ich dobroczynnych właściwościach. Shitake, reishi i maitake to grzyby występujące w Azji, głównie na terenie Japonii i Chin. W przeciwieństwie do...

czytaj dalej
Algi – właściwości lecznicze i kosmetyczne

Algi – właściwości lecznicze i kosmetyczne

W ostatnim czasie synonimem zdrowia bez wątpienia stały się super produkty spożywcze (tzw. superfood), które charakteryzują się bardzo wysokimi wartościami odżywczymi, zdobywając tym samym szerokie grono zwolenników. Niewątpliwie jednym z najbardziej wartościowych...

czytaj dalej